Benzín na 100km váží cca 5 kg
Odpovědět1 0
5kg benzínu obsahuje 64.5kWh energie. Z pohledu uložení energie je to samozřejmě mnohem efektivnější než baterie. Ale neefektivita spalovacího motoru to dost kazí, protože elektrické auto s tímto množstvím energie ujede 3x-4x větší vzdálenost. Spalovací motor je především zdroj tepla. Na mechanickou práci spalovací motor přemění cca 30-40% energie z paliva a pak tu máme ještě ztráty mechanické ( např převodovka ). Takže ano ... benzín i nafta mají mnohem vyšší eneretickou hustotu než baterie, ale tu enerii můžete použít pouze jednorázově a nemáte zařízení, kterým z toho tu energii dokážete efektivně využít. Spalovací motory už nikdy výrazně efektivnější nebudou, oproti tomu u baterií máme ve vývoji technologie, které hustotu uložené energie o hodně zlepší.
Odpovědět0 0
"Na mechanickou práci spalovací motor přemění cca 30-40% energie z paliva"
To je ještě optimistické. Problém je v tom, že tohle je špičková účinnost, tedy v nejlepším pracovním pásmu toho motoru (ve specifickém rozsahu otáček a zatížení). On takový motor se 40% špičkovou účinností může většinu času pracovat třeba při 25% účinnosti (stačí se podívat na některé palivové mapy, které jsou k dispozici). I proto tak dobře fungují "elektromobily" se spalovacím generátorem (dnes často u japonských aut). Motor se nechá běžet jen v nejúčinnějším pásmu, a přestože se tam vkládá to šílené kolečko přes generování elektřiny, částečně přes baterku a zpět, ztráty tohoto jsou výrazně menší než ztráty dané tím, že se u běžných aut spalovací motor pohybuje velmi daleko od nejefektivnějšího pásma. Každopádně elektromobily mají také své mouchy, které se budou odstraňovat jen těžko a dlouho.
Odpovědět0 0
Díky za přesné číslo. Takže těch 1,7 tuny nahrazuje asi 11kg benzínu v kanystru :)
Odpovědět0 0
To je poněkud zavádějící výpočet. Z hlediska množství energie je to sice správně, z hlediska využitelnosti energie nikoli. 141 kWh stačí na ujetí tak 500 (velké SUV) až 900 km (aerodynamický menší sedan). Pokud u benzínových auta vezmeme spotřebu 6-10 litrů na 100 km, tak to mluvíme o ekvivalentu asi 50-60 litrů benzínu. Stále nebetyčný rozdíl, ale více praktický. Na 11 litrů benzínu prostě neujedete ani náhodou to, co na 141 kWh elektřiny.
Odpovědět0 0
Je to tak, máte pravdu, jen trošku provokuji, jako milovník benzínu. Jednou jsem se svezl v podobném elektromobilu ( mám Superb, půjčili mi Enyaq ), v kabině jsem byl jako doma (vše podobné), auto bylo papírově o čtvrtinu silnější, ale vážilo snad o polovinu víc. Takže dojem prima ale zatím děkuji neee. Pravda, jsem milovník silných motorů, benzín mi platí moje firma, ale elektriku bych si asi platil ve svém domě většinou sám soukromě :( Asi i proto poukazuji na fyzikální paradox. Co je nové, mělo by být super, ne snad použitelný (se skřípěním zubů zvyknutelný) kompromis.
Odpovědět0 0
Rovnák na ohejbák?
Odpovědět3 0
Příští rok přijde na trh menší verze, která bude nabíjet tohle.
Odpovědět4 0
A rok poté... Kšeft na roky zajištěn, dobrý podnikatelský plán... Jestli by nebylo ekologičtější vyrábět prodlužovačky "asi takhle dlouhé"
Nebo se domluvit s firmou Carrera...
Odpovědět2 0